Hogyan készül a fényezés?
Az alábbiakban röviden ismertetjük az autófényezés főbb lépéseit az előkészítéstől a használatba vételig.
1; Az állapotfelmérés során a megrendelő igényei és az autó állapota alapján kiderül, hogy milyen jellegű karosszériamunkára, illetve fényezésre van szükség. A megrendelést követően az autót előkészítjük a fényezésre.
Első lépésben az adott területről minden, a festést akadályozó elemet eltávolítunk. Le kell szerelni a díszléceket, kilincseket, lökhárítókat, ki kell szednünk az ablaküvegeket, lámpákat, indexeket, szellőzőt, stb.; attól függően, hogy mely részét fényezzük az autónak.
A fent említett részek szétszerelése nélkül a fényezés nem lesz tökéletes, a festék könnyen felválhat ezeken a helyeken. Ha belső fényezést is kérnek, vagyis a belsejét (az ún. falcokat) valamint a csomagteret, motorteret is festetni szeretnék, akkor mindent ki kell szedni az autóból, még a motort is. A motortér festése (és emiatt a motor kiemelése) elég munkaigényes és költséges folyamat, ez csak igen komoly sérülésnél, ill. az autó más színűre festésekor lehet szükséges.
Az ajtók belsejének (a falcoknak) a festése esetén az ajtó külső-
2; Ezután következik az előkészítés, a csiszolás, alapozás. (Itt most külön nem térünk ki a fényezés minőségét igencsak befolyásoló megfelelő lakatosmunkára részletesen. A karosszériamunkáról röviden csak annyit, hogy fontos a megfelelő szakember kiválasztása. Az igazán jó lakatos nemcsak az eredeti ívet, formát, hanem a lemez merevségét is helyre tudja állítani, ami után csak minimális kitt használata szükséges a tökéletes forma visszaállításához. Alapelvünk, hogy mindig a lehető legkevesebb kittet használunk, hiszen a két anyag –
A jó előkészítés az egyik legfontosabb a minőségi fényezés szempontjából. Sokan itt spórolnak idővel, anyaggal, s ezt az elkészült munka tartóssága bánja.
A csiszolás mértéke függ az autó korától, ill. a rozsdásodás fokától. Erősen korrodált alkatrészek esetén előnyösebb a korrodált rész cseréje, mert e nélkül csak ideig-
Ezután egy erősebb összetételű ún. üvegszálas kittből hordjuk fel az első réteget, majd megint csiszolás, persze már finomabb papírral.
Takarópapírral vonjuk be a fényezésre nem kerülő elemeket.
Ezt követően a füllert fújjuk fel, ami tulajdonképp egy töltő/kitöltő anyag. A felvitt réteg utáni száradási (várakozási) idő változó. Veterán autóknál hosszabb időt kell hagyni, hogy a vastagabb réteg megfelelően kiszáradjon, kikeményedjen.
3; Csak mindezek után kezdődhet el az autó tényleges fényezése. Az erre a célra speciálisan kialakított megfelelő hőmérsékletet biztosító hőkamrában, a fényezőkabinban. Profi fényezést a levegőben található apró porszemek, szennyeződések miatt nem lehet pl. garázsban produkálni. Fényezés előtt por-
4; A legtöbb esetben a fényezést a lakkozás követi. A legtöbb 5-
5; Az utolsó réteg felvitele után kb. negyed órával kezdődhet a szárítás. A fényezőkabinban ilyenkor 60 fok feletti hőmérséklet van, amiben 30-